גדי היה אחד החיילים בחוליה... לזכרו של גדי זבולון ז"ל

ירמי בן צבי

גדי היה אחד החיילים בחוליה...

מודעת אבל מתוחמת במסגרת שחורה שנתלתה על לוח המודעות הודיעה לנו על מותו של גדי זבולון קסטלנץ ז"ל. לרוב החברים, שלא הכירו את גדי וסיפור השבי בסוריה, היא לא אמרה כלום. אבל גדי היה בן רמת יוחנן, אח של עוזי וחלחל יבדל"א, בנם של אלה ושמוליק זבולון ז"ל. הוא נולד פה, גדל, התחנך ובגר ובבוא הזמן, כמו רבים מחבריו, התגייס לשירות בצנחנים.

ב – 1954 בליל ירח מלא בין ה – 8 ל – 9 בדצמבר, יצאה חולייה של 5 לוחמים, 2 מגולני ו 3 מהצנחנים, למשימת החלפת סוללות במתקן האזנה צהלי סודי, מתקן שמוקם בתוך השטח הסורי סמוך לתל עזיזיאת ברמת הגולן (12 שנים לפני כיבושו במלחמת ששת הימים). גדי היה אחד החיילים בחוליה.בטרם הגיעו ליעדם הם התגלו וכותרו מכל עבר, לאחר קרב קצר חסר תוחלת, נכנעו החמישה ונפלו בשבי הסורי. הם הועברו לקונייטרה ומשם לכלא אל-מזאה הידוע לשימצה בדמשק.

גדי זבולון


לאחר חקירות קשות ועינויים נחשפה מטרת המשימה שלשמה נשלחו. מפקד החוליה הוביל את הסורים אל המתקן במטרה להפעיל את חומר הנפץ שהיה מוצמד לה ובכוונה לפוצץ את עצמו עם המתקן. בגלל תקלה, או רטיבות, המנגנון לא פעל...

אורי אילן, בן גן שמואל, אחד מחברי החולייה, לא היה מודע להתרחשויות אלו. בצינוק המבודד בו שהה, מעונה ומותש, היה בטוח כי כל חבריו לפעולה נהרגו והוא עצמו עמד להישפט בפני בית דין צבאי סורי ולהיות נידון למוות. ב – 13 בינואר לפנות בוקר התאבד בתלייה. בטרם שלח יד בנפשו, תלש כמה דפים מתוך ספר ובאמצעות קיסם חורר את המשפט שלימים יהפוך למופת של נכונות, נחישות ואמונה בדרך עד כלות – "לא בגדתי, התאבדתי".  (לסרט על הפרשה - הקליקו כאן)

לאחר תקופת מה נוצר קשר עם השבויים דרך האו"ם והתאפשרה חליפה של מכתבים ומשלוח חבילות. גם אנחנו, ילדי וחברי רמת יוחנן, עסקנו לא מעט במשלוח חבילות וכתיבת מכתבי עידוד וציורים בהם סיפרנו לשבויים על מה שקורה בארץ ובקיבוץ.אלה ושמוליק שיתפו את החברים במכתבים שקיבלו מגדי בשבי. חלקם הגדול פורסם ב"רמה". להלן קטע מאחד המכתבים -        


10.4.55 ...קיוויתי שאת ה"סדר" נפסח כבר בבית, כי חבל להפסיד את חג הפסח ובעיקר את העומר... אך נאלצנו להשלים... קיבלנו מהארץ חבילות עם מאכלים "כשרים לפסח" ושתי "הגדות" מסורתיות, שחס וחלילה לא נתחמץ כאן. כדי לעשות יום זה שונה מאחרים, ביקשנו פרימוס ועשינו לנו מטעמי בשר וביצים ושאר מיני מאכלים יורדי בטן ומזילי ריר. את ה"סדר" ערכנו לאור נרות. קראנו מן ההגדה ושרנו שירים הרבה. לפני ההגדה שרנו את שירי העומר, מאחר ואני המומחה לשירים אלה, מצאתי את עצמי לא פעם שר סולו, השתדלתי לא לבייש את רמת יוחנן. כשהגענו לעשרת המכות קראנו מכה מכה מן התנך לפי התור. בסופה של התוכנית לקחנו את "שיר השירים" וזימרנו מתוכו זמירות, את כל השירים הידועים וזה בערך הכל, אלא שיש לציין את האמת, קצת הובן לי עכשיו מה ערכה של מסורת ומה היה ערכה לגבי היהודים בגולה. כמובן אי אפשר להשוות כי אנחנו לא מתכוננים לשבת פה אלפיים שנה ומקווים שזה ייגמר במהרה כי פשוט נמאס כבר... גדי.

גדי חזר מהשבי לאחר 15 חודשים בימי חול המועד פסח 1956, כחלק מעיסקת חילופי שבויים, תמורת חיילים וקצינים סוריים שנלקחו בשבי במבצע "כנרת".

קבלת הפנים במשק למשפחה ולמשלחת שחזרה ממשמר הירדן עם גדי המשוחרר הייתה בלתי נשכחת. שדרת הברושים בכניסה לקיבוץ קושטה בדגלים, ושלט גדול המברך את השב הביתה נתלה לרוחבה, כולנו עמדנו עם דגלים ביד נופפנו ושרנו... הייתה התרוממות רוח ספונטנית שהקיפה את כל שכבות האוכלוסייה, חברים וילדים...

הדים לאווירה ששררה במשק באותם ימים אנו מוצאים במאמר מערכת שפורסם ב"ברמה" לקראת החג -

.... הייתה בה, בהתלהבות שפרצה ב"ליל הסדר" מעין תחושה מוקדמת של מאורע העתיד להתרחש ביום א' דחול המועד – שיחרורו של גדי – מעתה כל ימי החול עמדו בסימן זה. המסיבה הספונטנית בערב שובו, הפנים הקורנות והריקודים הנלהבים שכמוהם לא היו מאז ליל ההכרזה על הקמת המדינה אמרו הכל... וביום האחרון של פסח שוב חגגנו בחדר האוכל החדש, בהשתתפות גולדה מאירסון ומשלחות גדולות מהקבוצות השכנות אושה וכפר המכבי. כל אותם ימים לא פסקו הביקורים של קרובי משפחה וידידים מכל הארץ שבאו לברך את המשפחה והחברים, לא פסקו הטלפונים והמברקים שהעידו מעבר לכל ספק את מידת הערבות ההדדית וההשתתפות גם בכאב וגם בשמחות.

***

למעלה משישה עשורים עברו מאז וגדי הלך לפני שבועיים לעולמו אחרי מחלה. הזמן עושה את שלו וגם הזיכרון כבר לא מה שהיה, ועימו, בדרך הטבע, פרטי סיפור שאובדים ומשתכחין ואחרים שמקבלים משנה תוקף. התיקשורת של אותם ימים התנהלה בחדרי חדרים ובעיקר בלו"ז שונה... יש להניח שהתיקשורת של ימינו, זריזה, חוקרת, ומצלמת במיידי, הייתה מספרת את אותו הסיפור, אבל לגמרי אחרת.... 

 

העתקת קישור